100 Degrees of Brazil

100 days project

DAY 13. Romulo Castilho

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Designer.

 

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English: 

 

Romulo Castilho is a designer formed by Senac with a specialization in Creative Economy and Creative Cities by FGV-SP.

Worked extensively in packaging projects, identity and design in South America by FutureBrand São Paulo with clients such as Bradesco, O Boticário, Nestlé, Grupo Pão de Açúcar, TV Globo, among others. Currently working on FutureBrand Singapore where he develops projects for the Asian market.

Highlights of his career include the project of brand to the city of São Paulo – the fifth largest city in the world, packaging for Nestlé in Latin America, Guideline of characters for Warner Bros. and recently the Nation Branding project for Malaysia. He also develops research projects in the areas of Place Branding, Tourism Marketing and Urban Development.

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What is your impression about a brand called Brazil?

Brazil is the only country in the world that can sell happiness. I do not say that other countries are not happy, but the issue is that they have other things that speak stronger. The world sees Brazil as a nation that, despite all the problems, is a happy nation.

How many countries have not tried? Germany tried to be happy in the World Cup – even made up a logo full of giggles – but to no avail. They stamp it in their brands, in TV programs, films and campaigns to show that happiness lives there. But this is unrealistic, as much as other countries try to be a happy destination, other attributes end up being stronger.

The same happened with France during the World Cup, the United States with the election of Obama, even the British royal wedding has a tip to show happiness. But to no avail, the only country that can sell happiness is Brazil.

In fact the problem is that Brazilian brands have not realized this – continue copying the foreign brands, look what we are not – wear a mask and a face that does not belong to us. Brands like Havaianas and Natura managed to grow abroad like never before, using the “Made in Brazil” stamped on their products as a differentiator. Selling what? Slipper? No! Selling Brazil, selling happiness.

Brazil is the largest producer of orange juice on the planet – basically four in five orange juices made ​​in the world are produced with Brazilian oranges. A giant and powerful industry. Now I wonder: how many Brazilian and global brands of orange juice we have? None.

What prevents Brazilian brands to sell abroad is precisely the fact that they do not know of a way to incorporate intelligent Brazilianness and happiness in their branding. In all sectors – no matter what – from aviation to food, consumers are looking for brands that make them happy. The potential is there and the demand is increasingly high.

The question now is whether we will use this opportunity before others do.

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– português

Sobre Romulo Castilho:

Romulo Castilho é designer formado pelo Senac com especialização em Economia Criativa e Cidades Criativas pela FGV-SP.
Trabalhou extensivamente em projetos de embalagem, identidade e design na América do Sul pela FutureBrand São Paulo com clientes como Bradesco, O Boticáio, Nestlé, Grupo Pão de Açúcar, TV Globo entre outros. Atualmente trabalha na FutureBrand Singapura onde desenvolve projetos para o mercado Asiático.

Highlights de sua carreira incluem o projeto de marca da cidade de São Paulo – a quinta maior cidade do mundo, Embalagens para a Nestlé América Latina, Guideline de personagens para a Warner Bros e recentemente o projeto de Nation Branding para a Malásia. Em paralelo desenvolve projetos de pesquisa nas areas de Place Branding, Marketing Turístico e Desenvolvimento Urbano.

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Qual é a sua impressão de uma marca chamada Brasil?

O Brasil é o único país do mundo pode vender felicidade. Não digo que os outros países não sejam felizes, mas a questão é que eles tem outras coisas que falam mais forte. O mundo vê o Brasil como uma nação que, apesar de todos os problemas, é uma nação feliz.

Quantos países não tentaram? A Alemanha tentou ser feliz na Copa do Mundo – até fizeram até um logo cheio de sorrisinhos – mas não adiantou. Estampam em suas marcas, em programas de TV, filmes e campanhas mostrar que a felicidade vive lá. Mas isso é irreal, por mais que outros países se mostrem um destino feliz, outros atributos no fim acabam sendo mais fortes.

O mesmo aconteceu com a França no período da Copa, Estados Unidos com a eleição Obama, Até o casamento Real Britânico tem uma pontinha de se mostrar feliz. Mas não adianta, o único país que pode vender felicidade é o Brasil.

De fato o problema é que as marcas brasileiras ainda não perceberam isso – continuamos copiando as marcas estrangeiras, parecer o que não somos – vestir uma máscara e um rosto que não nos pertence. Marcas como a Havaianas e Natura conseguiram crescer no exterior como jamais visto, usando o “Made in Brazil” estampado em seus produtos como um diferencial. Vendendo o que? Chinelo? Não! vendendo Brasil, vendendo felicidade.

O Brasil é o maior produtor de suco de laranja do planeta – basicamente quatro em cada cinco sucos de laranja feitos no mundo são produzidos com laranjas brasileiras. Uma indústria gigante e poderosa. Agora eu me pergunto: quantas marcas brasileiras e globais de suco de laranja nós temos? Nenhuma.

O que impede marcas brasileiras de se vender no exterior é justamente o fato de não saberem incorporar de um jeito inteligente brasilidade e felicidade em seu branding. Em todos os setores – não importa qual seja – desde a aviação até os alimentos, os consumidores estão em busca de marcas que os façam felizes. O potencial existe e a demanda é cada vez mais alta.

A questão agora é se nós iremos usar essa oportunidade antes que outros o façam.

 

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