100 Degrees of Brazil

100 days project

DAY 42. Tennyson Pinheiro

539251_3589716616978_1285445128_n

Partner-Director of the live|work.

__________________ 

English: 

He is a Partner-Director of the live|work in Brazil and the founder of EISE, first school of Innovation in Services of the world. He is the author of the book Design Thinking Brazil and he wrote the preface to the Brazilian version of the book Change by Design. He also collaborates with major channels like the blog of HSM Management and the portals “Mundo do Marketing” (Marketing World) and “Ecodesenvolvimento.org”. He is a co-founder and professor of the Design Thinking course, of the CIC-Miami Ad School at ESPM, in São Paulo, and of the MBA in Branding of Rio Branco.

__________________

What is your impression about a brand called Brazil?

An allegory for “gringo’s” (foreigners) eyes.

A smokescreen carefully crafted in the style of the Wizard of Oz, to sell a stigmatized image of a hardworking, receptive, musical and cheerful people. And make all the rest disappear. This is how we operate.

A real brand is built from the inside out. It is an evidence of the culture and not a pseudo-culture propagated to be seen from the outside in.

The real brand of Brazil is formed by the sum of the memories of people who live here and who visit us. And it is accelerated by the economic moment, but it is not a simple reflection of it.

Raising the perceived value of this brand is about assuming the scolding of sticking the hand in the bowels of a broken, corrupt and schizophrenic system. Composed of a sociopathic Government, a private sector that does not know and has no interest in serving, and a conniving society that makes it all bitterer, but that washes its soul during the Carnival.

Finally, a strong “Brazil brand” is, currently, just a good idea. And we will need more than “caxirolas” (a Brazilian percussion instrument that will also be used as the official instrument of the 2014 FIFA World Cup in Brazil) to design it in reality.

 __________________

– português

Sobre Tennyson Pinheiro:

É sócio-diretor da live|work no Brasil e fundador da EISE, primeira escola de Inovação em Serviços do mundo. É autor do livro Design Thinking Brasil e escreveu o prefácio da versão brasileira do livro Change by Design.Também colabora com canais importantes como o blog da HSM Management, o portal Mundo do Marketing e o portal Ecodesenvolvimento.org. É co-fundador e professor do curso de Design Thinking do CIC-Miami Ad School da ESPM em São Paulo e do MBA de Branding da Rio Branco.

__________________

Qual é a sua impressão de uma marca chamada Brasil?

Uma alegoria para gringo ver.

Uma cortina de fumaça cuidadosamente elaborada no melhor estilo o Mágico de Oz, para vender uma imagem estigmatizada de um povo trabalhador, receptivo, musical e alegre. E fazer sumir todo o resto. É assim que operamos.

Uma marca de verdade é construída de dentro para fora. Ela é uma evidência da cultura e não uma pseudo-cultura propagandeada para ser vista de fora para dentro. A real marca do Brasil é formada pela soma das memórias das pessoas que aqui vivem e que nos visitam. E é acelerada pelo momento econômico, mas não é um simples reflexo dele.

Elevar a percepção de valor dessa marca é sobre assumir a bronca de meter a mão nas entranhas de um sistema falido, corrupto e esquizofrênico. Composto por um governo sociopata, um setor privado que não sabe e não tem interesse em praticar o servir, e uma sociedade conivente que amarga tudo isso mas lava sua alma no carnaval.

Enfim, uma forte marca Brasil é, atualmente, apenas uma boa idéia. E vamos precisar de mais do que caxirolas para projetar ela em realidade.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on May 24, 2013 by in Brazilians and tagged , , , , , , , , , , .

Top 10

%d bloggers like this: