100 Degrees of Brazil

100 days project

DAY 70. Lígia Fascioni

LigiaFascioni Consultant and a speaker.

__________________ 

English: 

Lígia Fascioni is a consultant and a speaker in the areas of marketing, corporate identity and professional attitude. She is an electrical engineer, master in automation and industrial control, marketing expert and a PhD in production engineering and systems with focus on integrated design management. Author of several books, Ligia has a website dedicated to the study of corporate identity. She lives in Berlin, Germany, since 2011.

__________________ 

What is your impression about a brand called Brazil?

I think that, in essence, what differentiates our country from others is the good humor, almost childlike, the joy, the irreverence and the relaxation of the people; the pleasure to sing, to play, to dance and to laugh; the sensuality to “the skin flower”. The country does not take itself seriously (for good and for bad) and its inhabitants have an incredible ability to adapt. The plurality of cultures that coexist is also an important factor; in fact, Brazil is made of many mixed “Brazils”, but I think that what characterizes the unit is precisely this relaxed and joyful way of being.

I think that this is very well translated in the primary colors blue and yellow and in the resulting secondary, green.

A few years ago, when a graphic brand, whose goal was to represent Brazil, was launched, (unnecessary, in my opinion, because we already have our flag as an icon known worldwide), I did not understand the presence of the color red. Our people is not sanguineous, warrior, passionate. We are more individualistic, concerned with our own navel; we are from the group of the “never mind” thought; somehow we are also a little accommodated in this situation.

I believe that the “Brand Brazil” should translate the value points: mixture, joy, good humor, relaxation, irreverence and sensuality. All this to the sound of good music, of course.

__________________

Português:

Lígia Fascioni é consultora e palestrante nas áreas de marketing, identidade corporativa e atitude profissional. É engenheira eletricista, mestre em automação e controle industrial, especialista em marketing e doutora em engenharia de produção e sistemas com foco em gestão integrada do design. Autora de vários livros, tem um site dedicado ao estudo da identidade corporativa. Desde 2011 mora em Berlim, Alemanha.

__________________ 

Qual é a sua impressão de uma marca chamada Brasil?

Penso que na essência, o que diferencia nosso país dos outros é o bom-humor quase infantil, a alegria, a irreverência e a descontração das pessoas; o prazer em cantar, tocar, dançar e dar risada; a sensualidade à flor da pele. O país não se leva a sério (para o bem e para o mal) e seus habitantes possuem uma incrível capacidade de adaptação. A pluralidade das culturas que coexistem é também um fator importante; na verdade, a o Brasil são muitos brasis misturados, mas penso que o que caracteriza a unidade é justamente esse jeito descontraído e alegre de ser.

Penso que isso se traduz muito bem nas cores primárias azul e amarelo e na secundária resultante, o verde.

Quando lançaram, há alguns anos, uma marca gráfica cujo objetivo era representar o Brasil (na minha opinião desnecessária, pois já temos nossa bandeira como ícone conhecido no mundo todo), não entendi a presença do vermelho. Nosso povo não é sanguíneo, guerreiro, passional. Somos mais individualistas, preocupados com o próprio umbigo; somos da turma do “deixa pra lá”; de certa forma um pouco acomodados também.

Acredito que a marca Brasil deve traduzir os pontos de valor: mistura, alegria, bom-humor, descontração, irreverência e sensualidade. Tudo isso ao som de música boa, claro.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on June 21, 2013 by in Brazilians and tagged , , , , , , , .

Top 10

%d bloggers like this: