100 Degrees of Brazil

100 days project

DAY 81. Daniel Guimarães

DanielGuimaraesBrand consultant, founder and partner director of the 2DA Branding.

__________________ 

English: 

Daniel Guimarães is a brand consultant, founder and partner director of the 2DA Branding, one of the pioneer offices in strategy and brand management in Minas Gerais, founded in 2001. He is also the co-creator of Fieldwork Group and of the Master Class course, the creator of the event Branding Minas, a professor in the post-graduation course of Brand Management and Corporate Identity at PUC Minas and a speaker.

__________________ 

What is your impression about a brand called Brazil?

Brazil, a brand that means joy, spontaneity, diversity (religious, racial, gastronomic, musical), mixtures, receptiveness, diplomacy, swing, samba, bossa nova, carnival and party…

We are a land of still unexplored fields, a land of opportunities: opportunities in business, opportunities of growth, of being influenced, of being the influence, of doing differently. And especially, to build brands with the spirit of the Brazilianity.

Under the “brand Brazil, there is still a very little explored opportunity for our government, for our companies and our industry: the spirit of the “brand Brazil”, which offers endless possibilities. The opportunity is there, on a tray, for companies that know how to invest in understanding the ingredients of our culture, our rituals, the motivations of our people, and for the companies that know how to value and present them in a unique way. The brands that are already evoking this spirit, as Havaianas, Alex Atala, Natura, Rio de Janeiro and Guaraná Antarctica, are being successful here and in the world.

I believe the “brand Brazil” is still far from reaching its full potential. We are just beginning. Our culture is still not valued by us, Brazilians, and as a result we do not know how to expose it to the world. We are still learning how to do both, and our brand will certainly get much larger and stronger. It’s a matter of time.

How can we speed up this process?

Our government knows this and is gradually increasing its investments in these two senses. Now the only thing missing is the companies realize this great potential.

Let’s live Brazil.

__________________

Português:

Daniel Guimarães é consultor de marcas, fundador e sócio-diretor da 2DA Branding, um dos escritórios pioneiros em estratégia e gestão de marca em Minas Gerais, fundado em 2001. Co-criador do Fieldwork Group e do curso Master Class, idealizador do evento Branding Minas, professor na pós-graduação em Gestão de Marcas e Identidade Corporativa da PUC Minas e palestrante.

__________________ 

Qual é a sua impressão de uma marca chamada Brasil?

Brasil, uma marca que significa alegria, espontaneidade, diversidade (religiosa, racial, gatronômica, musical), misturas, receptividade, diplomacia, suingue, samba, bossa-nova, carnaval e festa…

Somos uma terra com campos ainda inexplorados, uma terra de oportunidades: oportunidades de negócios, de crescimento, de se deixar influenciar, de ser influência, de fazer diferente. E principalmente, de construir marcas com o espirito da brasilidade.

Sob a marca Brasil, existe uma oportunidade ainda pouquíssimo explorada por nosso governo, por nossas empresas e por nossas indústrias:  o espirito da marca Brasil, que oferece infinitas possibilidades. A oportunidade esta aí, de bandeja, para empresas que souberam investir em conhecer os ingredientes da nossa cultura, nossos rituais, as motivações do nosso povo e souber valorizá-los e apresentá-los de maneira única. As marcas que já estão evocando este espírito, como Havaianas, Alex Atala, Natura, Rio de Janeiro e Guaraná Antártica, estão se dando bem aqui e no mundo.

Acredito que a marca Brasil ainda está muito longe de atingir seu potencial máximo. Estamos apenas começando. Nossa cultura ainda não é valorizada por nós, brasileiros, e como consequência não sabemos expô-la ao mundo. Estamos ainda aprendendo a fazer as duas coisas e, certamente, nossa marca vai ficar muito maior e mais forte.  É uma questão de tempo.

Como podemos acelerar esse processo?

O nosso governo já sabe disso e aos poucos está aumentando seus investimentos nesses dois sentidos. Agora falta as empresas perceberem esse grande potencial.

Vivamos o Brasil.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on July 2, 2013 by in Brazilians and tagged , , , , , , , .

Top 10

%d bloggers like this: