100 Degrees of Brazil

100 days project

DAY 88. Ana Paula Padrão

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Journalist.

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English: 

Ana Paula Padrão is one of the most respected journalists in Brazil. Her name is synonymous with professionalism, credibility and competence, qualities not only recognized by the public but by dozens of awards obtained in a 27-year career. She was the anchor of some major Brazilian news programs such as the “Journal da Globo “(Globo’s News), SBT Brasil and the Jornal da Record (Record’s News). Ana is currently a columnist for the weekly magazine Isto É. In 2007 she began the career of entrepreneur founding the Touareg Conteúdo (Touareg Content), an agency of content with expertise in corporate communications, TV programs and documentaries. In August 2011, she launched the project “Tempo de Mulher” (“Women Time”), a multiplatform initiative with female content, which involves events, researches on behavior, female consumer trends, and the portal “Tempo de Mulher”, the largest women’s portal in its segment today, Microsoft’s partner in Brazil, with an average of 30 million page views per month.

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What is your impression about a brand called Brazil?

The “brand Brazil” is a survivor. It survived the military dictatorship, the years of hyperinflation and political scandals. It survives, until today, the urban violence, the sex tourism and corruption, which passes between us for so long that could have destroyed the social fabric. Despite all this and many other outrages, the “brand Brazil” remains intact as a reference of creativity, color, joy, warmth and peace. There is not a country where I have been – and I’ve been to many countries -that I had not been received with smiles by saying that I am Brazilian. Brazilians themselves demonstrate, each time they sing the national anthem, for example, how much they believe in the country. The Brazilian is a person who travels abroad wearing the yellow shirt and takes his culture, unceremoniously, to every part on the planet. The Brazilian is proud of his origin! This shows that the “brand Brazil” is above the characters who try to take ownership of it. But no brand withstands repeated wear, nor lives forever of good marketing. It takes true content to keep a brand in the heart of its customer. Who loves Brazil has to help consolidate and maintain this brand and reject any attempt to turn it into futile cliché.

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Português:

Ana Paula Padrão é uma das mais respeitadas jornalistas brasileiras. Seu nome é sinônimo de profissionalismo, credibilidade e competência, qualidades reconhecidas não só pelo público como por dezenas de prêmios obtidos em 27 anos de carreira. Foi âncora de alguns dos principais telejornais brasileiros, como Jornal da Globo, SBT Brasil e Jornal da Record. Atualmente é colunista da Revista Semanal Isto É. Em 2007 deu início à carreira de empresária fundando a Touareg Conteúdo, agência de conteúdo com expertise em comunicação corporativa, programas para TV e documentários. Em agosto de 2011, lançou o projeto Tempo de Mulher, uma iniciativa multiplataforma de conteúdo feminino, que envolve eventos, pesquisas sobre comportamento, tendências de consumo feminino, e o portal Tempo de Mulher, o maior portal feminino hoje em seu segmento, parceiro da Microsoft no Brasil, com média de 30 milhões de pageviews por mês.

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Qual é a sua impressão de uma marca chamada Brasil?

A marca Brasil é uma sobrevivente. Sobreviveu à ditadura militar, aos anos de hiperinflação e aos escândalos políticos. Sobrevive, ainda hoje, à violência urbana, ao turismo sexual e à corrupção que transita entre nós há tanto tempo que poderia ter destruído o tecido social. Apesar de tudo isso e de tantos outros desmandos, a marca Brasil continua intacta como referência de criatividade, cor, alegria, calor humano e paz. Não há um país onde eu tenha estado – e não foram poucos – onde não tenha sido recebida com sorrisos ao dizer que sou brasileira. Os próprios brasileiros demonstram, cada vez que cantam o hino nacional, por exemplo, o quanto acreditam no país. Brasileiro é aquele que viaja para o exterior vestindo a camisa amarela e leva sua cultura, sem cerimônia, a qualquer lugar do planeta. Brasileiro tem orgulho de sua origem! Isso demonstra que a marca Brasil está acima dos personagens que tentam se apropriar dela. Mas nenhuma marca resiste a sucessivos desgastes. E também não vive eternamente do bom marketing. É preciso conteúdo verdadeiro para manter uma marca no coração de seu cliente. Quem ama o Brasil tem que ajudar a consolidar e manter essa marca e rejeitar qualquer tentativa de transformá-la em fútil clichê.

 

Photo: Credit Priscilla Prade

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This entry was posted on July 10, 2013 by in Brazilians and tagged , , , , , , .

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