100 Degrees of Brazil

100 days project

DAY 92. Tio Flávio

Tofani[1]

Business Specialist and author.

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English: 

Tio Flávio is graduated in Social Communication, a Specialist in Small and Medium Business and in Marketing and a Master in Production Engineering. He coordinates the Post-graduation course in Brand Management and Corporate Identity at PUC/MG. Creator of the methodology of Internal Alignment and Positioning (API), Tio Flávio works with the concept of “endobranding”. He is the author of the book “Entender o Marketing na Gestão Escolar: agregando valor à marca das escolas” (“Understanding Marketing in the School Management: adding value to the brand of the schools”) and co-author of the book “Interfaces da Comunicação, Cultura e Educação: um panorama para (re)pensar a atualidade (“Interfaces of Communication, Culture and Education: an overview to (re)think the actuality). He is also the creator of the project ´Tio Flávio Cultural´, which has the purpose of disseminating new ideas in the market and promote the development of people and organizations through voluntary actions, besides being a blogger of the “Sou BH” and of the portal “Minas Marca”.

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What is your impression about a brand called Brazil?

The “brand Brazil” carries a fragility derived from various aspects, but I highlight two that I believe to be very important: a) who is inside, living and making this brand, do not know where to go nor what really characterizes the country and b) who is out, due to the lack of definition and positioning, sees the country under various lenses, many times without seeing what we are in fact.

Assuming that brand is what others think we are, we should be a mixture of a lot that generally does not lead to anything.

Ask the Brazilian people, that is the internal public of a country, the group that in fact must deliver what the media and the Government promise out there, what is the “brand Brazil”. There is not a congruent attribute. It is very diffuse.

This blend gives no direction, does not strengthen and does not give us a strong internal cohesion able to strengthen us internally and to project us externally.

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Português:

Tio Flávio é Graduado em Comunicação Social, Especialista em  Pequenas e Médias Empresas e em Marketing  e Mestre em Engenharia da Produção. Coordena o curso de Pós-Graduação em Gestão de Marcas e Identidade Corporativa na PUC/MG. Criador da metodologia do Alinhamento e Posicionamento Internos (API), trabalha com o conceito de endobranding. É autor do livro “Entender o Marketing na Gestão Escolar: agregando valor à marca das escolas”, e co-autor do livro “Interfaces da Comunicação, Cultura e Educação: um panorama para (re)pensar a atualidade. Criador do projeto Tio Flávio Cultural, que tem os propósitos de disseminar novas ideias no mercado e promover o desenvolvimento de pessoas e organizações através de ações voluntárias. Blogueiro do Sou BH e do portal Minas Marca.

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Qual é a sua impressão de uma marca chamada Brasil?

A marca Brasil carrega uma fragilidade proveniente de vários aspectos, mas destaco dois que a meu ver são muito importantes: a) quem está dentro, vivendo e fazendo esta marca, não sabe para onde vai e nem o que caracteriza realmente o país e b) quem está fora, pela falta de definição e posicionamento, vê o país sob lentes diversas, muitas vezes sem enxergar o que somos na verdade.

Partindo do pressuposto de que marca é o que os outros acham que somos, devemos ser uma mistura de muita coisa que em geral não leva a coisa alguma.

Pergunte ao povo brasileiro, que é o público interno de um país, o grupo que de fato deve entregar aquilo que a mídia e o governo prometem lá fora, o que é a marca Brasil. Não há um atributo congruente. É muito difuso.

Essa mescla não dá direção, não fortalece e não nos dá uma coesão interna forte capaz de nos fortalecer internamente e nos projetar externamente.

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